Lend Gotlandilt Saaremaale
Mõtteid Hain Rebase artiklit “Kui kaugel on Saaremaa
Gotlandist” (26. veebruari “Postimees”) lugedes.
Hain Rebase tähelepanek, kus ta saarlastele soovitab “Oleks väga
soovitav, et meie saarlased ärkaksid pikast unest ja saaksid
aru, kuhu neid rahvusvahelises perspektiivis omadega jäetud,
hoomaksid oma võimalusi ja hakkaksid jõuliselt tegutsema …
“, on põhimõtteliselt õige hoiatus. Seda enam, et teravik on
suunatud Saaremaa rahvusvahelise turismi mannetusele.
Küll ei puudutata artiklis võimalikke põhjuseid, miks Saaremaa
Gotlandist maha jääb ja mida tuleks teha, et Saaremaa kiiremini
arenema hakkaks. Vaevalt et saarlased kõik talveunes magavad.
Positiivse näitena toob Kieli ülikooli professor temaga ühes
nimekirjas Riigikokku kandideeriva Valjala pastori Gustav Kutsari
edusamme. Neid ise teades ja igapäevases elus nähes tahan
kinnitada, et mees on aktiivne ja edumeelne ja tema ettevõtmised
toovad kasu kogu Saaremaale. Seda näidet võiks veelgi laiendada
ja leida Saaremaal teisigi kohti, kus kogudused oma avatusega
kohalikule võimule eeskuju näitavad.
Edasi lähevad Rebasel asjad aga veidi segamini. Nimelt on
Saaremaa halvaks näiteks toodud Kuressaare tardumus ja “kambakraatia”.
Keda lugupeetud professor kambakraatideks nimetab, jääb
artiklis selgelt välja toomata.
Kirjutisest võib kaksipidi aru saada. Kuressaare on siiski
omavalitsus, kes vastutab konkreetselt linna arengu eest.
Kuressaare linna kohta on aga avatuse ja välisressursside
absorbeerimise puudumine küll vale näide.
Esimene Euroopa Liidu projektileping sõlmiti Kuressaares juba
1994 aastal. Praegusel hetkel on linnal töös 7 rahvusvahelist
ühisprojekti, neist kaks Euroopa Liidu PHARE poolt
finantseeritavad. Selle aasta algul avas uksed Kuressaare Päevakeskus,
mille rajamisel kasutati kokku 7,8 miljoni krooni EU raha.
Sellest valmis päevakeskuse hoone, koolitati ehitajaid jms.
Koostöös Ronne linnaga Bornholmilt on tulemas päevakeskuse töötajate
kuuajane väljaõpe Bornholmil.
Poolepeal oleva Kuressaare jahisadama projektiga tuleb
Kuressaarde 14,1 miljonit krooni Euroopa Liidu Phare CBC
programmi raha. Lisaks sellele on töös PHARE Ecos Ouverture´i
poolt üle miljoni krooni ulatuses finantseeritav
linnaplaneerimise projekt ja Taani Keskkonnaministeeriumiga koostöös
tehtav linnaatlase projekt. Kuressaare linn osaleb Eesti Veevärgi
juhitavas 60 miljoni krooniga Euroopa Liidu poolt
finantseeritavas kolme linna puhastusseadmete rekonstrueerimise
ühisprojektis. Käesoleva aasta suvel toimub Kuressaare linna ja
Flaami Kultuuriministeeriumi koostöös flaami ja eesti kunstnike
ühisnäitus Kuressaares. Belgiast finantseeritakse puuetega
laste kooli rajamist Kuressaarde.
Soome riik on valmis abistama Kuressaaret lossivallide
puhastamisel.
Siin on märgitud vaid suuremad välisprojektid. Aktiivselt
suheldakse ka kaheksa piiritaguse sõpruslinnaga.
Alates 1998 aasta sügisest on Kuressaare ainsa Eesti linnana WHO
(Rahvusvaheline Tervishoiuorganisatsioon) tervislike linnade võrgu
täieõiguslik liige.
Kuressaare linn on teinud ise oma eelarvest suuri investeeringuid
puhkeala arendamiseks ja väljaehitamiseks. Nendest väärib eelkõige
ära märkimist süvendatud supelrand linnuse taga Ujula abajas.
Samasse piirkonda rajati mullu suvel erainvestorite poolt
tenniseväljakud.
Hain Rebase püstitatud probleemi juurde tagasi tulles saaks
selle kokku võtta nii, et Saaremaal puudub maakondlik areng.
Siin tuleb aga põhjuseid otsida riigi halduspoliitikast.
Kohalikud omavalitsusliidud on nõrgad. Neil puudub
finantspotentsiaal piisavalt tugeva aparaadi loomiseks. Sammud,
mida konkreetselt Saaremaa Omavalitsuste Liit on astunud, on küll
esimesed ja lühikesed, kuid edumeelsed ja õiges suunas.
Omavalitsuste Liit on teinud palju turismi edendamisel ja toetab
ka välismessidel osalemist. Kuressaare linnal on kavas koostöös
Omavalitsuste Liiduga siseturismi arendamise projekt.
Omavalitsuste Liit liigub õiges suunas, kuid maakondades
valitseb kaksikvõim. See ei ole ametnike süü, kes oma tööd
sageli võimalikult hästi teha tahavad. See on pooliku
haldusreformi viga.
Riigi ja tema esindajate ning kohalike omavalitsuste vahelised
suhted on sageli määratlemata. See seab omavalitsused
keerulisse olukorda. Palju on probleeme, millele saab parima
lahenduse maakonna tasandil. Saaremaal on maakonnal eriline tähendus.
Siin on loodus ise piirid paika pannud ja nendes piirides tuleb
koos elada ja tööd teha. Mannermaal võib maakonna piiri
kergema vaevaga siia-sinna nihutada.
Hain Rebas märgib õieti, et Saaremaal ja Gotlandil on palju
potentsiaali. Looduslik keskkond, ajaloomälestised ja kultuur on
Saaremaa kapital, mida on arendatud, kuid millest suurem osa
seisab puutumatult rahakappi. Majanduse tõde on aga see, et raha
peab ringlema. Saaremaa müügiks on veel palju ära teha. Meie väärtused
paistavad Kielist arvuti tagant ehk paremini silma. Tahaks loota,
et Hain Rebas, kes ise meresõitu ja meresõiduajalugu uurinud on
ja Saaremaa probleeme südamelähedaseks peab, on valmis ka ise nõu
ja jõuga Saaremaad edendama.
Jaanis Prii
Ilmus ajalehes Postimees dets 1999 aastal